Monday Money Myths: “Het is veel werk om je financiële administratie bij te houden”

Monday Money Myths: “Het is veel werk om je financiële administratie bij te houden”

Vind jij ook dat het veel tijd kost om je financiële administratie bij te houden? Wat vinden anderen? Spaarvader onderzoekt deze maandag of deze geldmythe stand houdt in een nieuwe editie van Monday Money Myths!

Eigenlijk hebben we een heel bewerkelijk onderwerp voor deze MMM (dat is de afkorting die ik hanteer). Ik kan me voorstellen dat sommige mensen écht veel tijd kwijt zijn aan hun administratie. Ik kan me echter ook prima voorstellen dat er mensen zijn die het heel efficiënt doen en er weinig tijd aan kwijt zijn. Hoe zit het met de gemiddelde Nederlander en hoe lang doet Spaarvader over zijn administratie?

Volgens onderzoek van het Nibud in 2018 heeft 40% van de Nederlanders moeite om het overzicht te bewaren in hun financiële administratie. Dat is een behoorlijke hoeveelheid mensen. Aan de andere kant gaf 70% van de respondenten aan een duidelijk systeem te hebben om hun administratie te ordenen. Dat biedt hoop!

44 procent van de Nederlanders vergeet abonnementen vanwege automatische incasso’s. Lees ook: “Monday Money Myths: “Ik heb niet zoveel abonnementen”

Wat is “financiële administratie”?
Alle belangrijke documenten, binnenkomende emails en post en mijn-omgevingen vallen onder je financiële administratie. Misschien denk je nu: “vroeger was het gemakkelijker, we hadden alleen de post om ons druk over te maken”. Dat klopt. Met de komst van email en mijn-omgevingen is het voor 20% van de Nederlanders moeilijker geworden om het overzicht te bewaren. Zij lopen belangrijke berichten mis en hebben het gevoel niet op de hoogte te zijn.

Dan nog het bijhouden van je inkomsten en uitgaven. Het Nibud raadt aan dit wekelijks te doen. Ik doe het één keer in de twee tot vier weken. Ik gebruik daarvoor een Excel-sheet waarin ik in kolommen per maand bijhoud wat er in totaal per categorie is uitgegeven.

Lees ook: “Hoe houd je je inkomsten en uitgaven bij?

In totaal duurt het bijwerken van mijn financiën maandelijks maximaal een half uur. Dat komt met name door mijn computervaardigheid (ik kan snel typen) en het feit dat ik er inmiddels behoorlijk bedreven in ben. Ik hou nu ruim twee jaar alle inkomsten en uitgaven bij. Elk jaar pas ik mijn spreadsheet aan om het nog prettiger te laten werken. Ik vind zelf een half uur per maand erg weinig. Vooral als je bedenkt hoeveel geld we besparen door het goed in de gaten te houden.

Voor anderen is het misschien moeilijker je financiële administratie op orde te houden. Daarom hieronder een paar tips.

  • Kies een manier om je inkomsten en uitgaven bij te houden. Wat past bij je? Een Excel-sheet, een kasboekje of iets anders, het maakt niet uit. Maar gebruik één middel en zorg dat daar alles in staat.
  • Kies een manier om je papieren administratie te bewaren. Een map, een ordner, een grote stapel, of scan alles. Zorg dat alles op één plaats ligt.
  • Activeer zoveel mogelijk mijn-omgevingen en link ze allemaal aan je privé-email adres. Ga naar de instellingen van je mijn-omgevingen en vink aan dat je alleen nog maar via email op de hoogte wil worden gehouden. Je zult merken dat je dit enorm veel post scheelt.
  • Plaats alle mijn-omgevingen in je favorieten van je webbrowser in één mapje. Zo houd je gemakkelijk het overzicht. Controleer regelmatig of je een nieuwe mijn-omgeving kunt toevoegen (bijvoorbeeld van dat nieuwe abonnement dat je net hebt afgesloten).
  • Werk regelmatig je inkomsten en uitgaven bij. Één keer per week, per twee weken of per maand. Ik raad je zeker in het begin aan om het één keer per week te bekijken. Zo kost het je telkens maar weinig tijd.
  • Betaal rekeningen direct. Gebruik internetbankieren en zorg dat je altijd gemakkelijk kan inloggen. Het kost je maar twee minuten. Plaats rekeningen die nog niet betaald zijn op een duidelijk zichtbare plek zodat je er aan wordt herinnerd. Plaats betaalde rekeningen bij je papieren administratie.

Slechts 23 procent van de mensen bewaart al hun belangrijke documenten op één plaats. 77 procent bewaart ze op meerdere plekken.

Bron: “Financiële administratie in een digitaal tijdperk”, 2018, Nibud.

Concluderend vind ik dat het inderdaad veel werk kan zijn om je financiën bij te houden. Het is dus slim om het jezelf gemakkelijk te maken: gebruik de tips die ik je gaf. Houd regelmatig alles bij, laat het niet liggen. Het hoort onderdeel te zijn van je huishouden: kleding wassen, de afwas doen, het huis stofzuigen en je financiën bijwerken. Voor mij is het inmiddels slechts een half uur per maand geworden, maar hobbymatig besteed ik er meer tijd aan. Het is ook zo leuk om te zien hoe je geld kunt besparen!

Lees de vorige edities van Monday Money Myths:
Monday Money Myths: “Mijn inkomen is te laag om te sparen”
Monday Money Myths: “Ik heb niet zoveel abonnementen”
Monday Money Myths: “Het is voor mij nu te laat om te sparen”
Monday Money Myths: “Je moet rijk zijn om te beleggen op de beurs”
Monday Money Myths: “Het is veel werk om je financiële administratie bij te houden”
Monday Money Myths: “Meedoen aan de loterij is weggegooid geld”
Monday Money Myths: “Ik hoef niet te sparen voor mijn pensioen”
Monday Money Myths: “Wij verschillen van mening over hoe we kunnen bezuinigen”
Monday Money Myths: “Sparen helpt je van slechte gewoontes af te komen”

Wie houdt bij jullie thuis de financiële administratie bij? Op welke manier gaat dat? Laat het weten in de commentaren!

Spaarvader

Spaarvader is leraar, vader en spaart graag. Sinds 2016 werkt hij elke maand om financieel meer vrij te worden. Dit blog is wat hij heeft geleerd, voor jou. Daarnaast heeft hij een wekelijkse nieuwsbrief met bespaartips. Zijn missie is: jou leren hoe je je leven verbetert door beter met geld om te gaan.

Geef een reactie